Рада Європи
Децентралізація і реформа публічної
адміністрації в Україні

Офіс Ради Європи в Україні:
вул. Іллінська, 8, 7-й під'їзд,
м. Київ, Україна, 04070
тел.: +380.44.303.99.16, +380.44.425.60.01

Рада Європи Децентралізація і реформа
публічної адміністрації в Україні

Новини

Форум місцевого самоврядування: у форматі максимальної відкритості

18 Листопада 2021

Рада Європи через свою Програму «Децентралізація і реформа публічної адміністрації в Україні» в черговий раз красномовно довела: слова її очільників та очільниць про всебічну підтримку українських реформ ґрунтуються на конкретних практичних діях упродовж всього часу членства України в Раді Європи. Надто в останні роки, коли децентралізація та реформа територіальної організації влади в країні набула зримих обрисів. Це стало лейтмотивом шостого Форуму «Ефективне місцеве самоврядування як запорука демократичної та правової держави», який пройшов в Україні 11-12 листопада цього року. Незайве згадати, що власне ідея започаткування цієї дискусійної платформи довкола проблем місцевого самоврядування у вигляді щорічного Форуму свого часу (2017-го) також народилася в діалозі Страсбурга та Донецької обласної державної адміністрації.

Минулого тижня, відкриваючи вже шостий за ліком Форум, директорка Генерального директорату ІІ з питань демократії Ради Європи Снєжана САМАРДЖІЧ-МАРКОВІЧ максимально щиро сказала на загал: «Ви не самотні на шляху до удосконалення демократії, ми на вашому боці».

А голова Офісу Ради Європи в Україні, представник Генерального секретаря Ради Європи з питань координації програм співробітництва Стен НЬОРЛОВ підкреслив важливість цьогорічного розширення географії Форуму. Вона, за його словами, простяглася «від Заходу до Сходу», а його учасники та учасниці поставили за мету подальше сприяння розвиткові місцевого самоврядування, що, за європейським означенням, є реалізацією сучасної політики «люди для людей».

Зручна комунікація під час проведення цього дводенного заходу, який водночас відбувався на двох майданчиках – в столиці і Краматорську, що на Донеччині, – містив онлайн включення не лише з різних регіонів країни, а й безпосередньо зі Страсбурга, дала можливість долучитися до участі та безпосередньої дискусії усім бажаючим. Тож треба віддати належне його партнерам – Комітету Верховної Ради з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, Міністерству розвитку громад та територій, Донецькій, Луганській та Львівській облдержадміністраціям, і, звісно, Програмі Ради Європи «Децентралізація і реформа публічної адміністрації в Україні», яка традиційно виступила  головним організатором згаданої події.

Ми не будемо ще раз докладно переказувати побачене та почуте. Найкрасномовніші тези виступів першого і другого днів форуму вже доступні онлайн, як, власне, і відеозапис заходу. Однак згаданий захід, котрий певною мірою став підсумковим для нинішнього етапу реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні, окрім всього ще й промовисто окреслив низку цікавих тенденцій в нинішньому житті держави і суспільства. Трохи докладніше про три з них.

Законодавчий контекст

Українське місцеве самоврядування «подорослішало». І цим ми маємо завдячувати реформі, державній політиці, підтримці європейських партнерів. Сьогодні вже неможливо розглядати проблеми місцевого самоврядування без самого місцевого самоврядування. Співпраця, співробітництво, максимальна відкритість і прозорість, партнерський діалог між владою та суспільством поступово стають звичною практикою. Знову-таки, на думку, партнерів з Ради Європи, українська децентралізація зробила владу в країні «чутливішою і відповідальнішою». Гадаємо, це висока, однак справедлива оцінка.

Прозорішим став процес розробки та прийняття важливих державних рішень. Ось і впродовж 11-12 листопада  урядовці та законодавці скористалися нагодою послухати аудиторію та ще раз вивірити на загал свої сьогоднішні дії і плани на завтра.

Вочевидь ґрунтовнішим стає усвідомлення потреби внесення змін до Конституції України. Так, ще залишилися дискусійні питання (нагляд за законністю актів органів місцевого самоврядування, розмежування повноважень між місцевими структурами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, доцільність функціонування виборних органів субрегіонального рівня тощо). Однак більшість учасників і учасниць Форуму – від Верховної Ради, урядових структур, місцевого самоврядування, експертної та наукової спільноти – висловили впевненість, що наступного року Україні вдасться подолати цей надважливий бар’єр для її подальшого розвитку.

Отже, загалом курс вивірено і, повторимося, міжнародна спільнота на боці України. Водночас, як принагідно зауважив Посол Європейського Союзу, голова Представництва ЄС в Україні Матті МААСІКАС, партнери не закликають Україну до поспіху щодо ухвалення конституційних змін, бо такі рішення, за його словами, слід обговорювати в якомога ширшому колі.

У чому разом Схід і Захід

Ще одна переконлива тенденція, яка проявилася під час Форуму, – децентралізація «зшиває» країну. Вочевидь стало більше спільного у голови громади, розташованої на Луганщині, та в його колеги з Міжгір’я, що на Закарпатті. Учасник дискусії з Одеси підтримав представника Львівщини. А досвід маріупольської міської влади в сфері утримання освітніх навчальних закладів знову, (як, до речі, і під час минулорічного Форуму), привернув увагу широкого загалу своєю простотою і водночас ефективністю.

Передача з центру на місця повноважень і фінансових ресурсів відкрила нові, незнані раніше перспективи для всіх громад, незалежно від їхньої географії. Ще жива згадка про функціонування маленьких сільрад у різних регіонах країни, де місцеву владу уособлювали прапор, приміщення сільської ради та печатка у сейфі голови, – там узвичаєно рахували копійки до зарплати.

А нині Україна – держава нових територіальних утворень і місцева влада здебільшого переймається питаннями розвитку громади, готує проекти і стратегії, шукає гранти, заохочує інвесторів. Як влучно зауважив заступник міністра розвитку громад та територій В’ячеслав НЕГОДА, жителі і жительки багатьох громад вже не уявляють своє життя без ЦНАПів, їхні діти навчаються у нових школах, села, селища, містечка разюче змінили свій вигляд, люди отримали більше зручностей, зріс рівень їхнього життя.

Певна річ, це ще не можна сказати про всі без винятку території, однак за рік, що минув після попереднього Форуму місцевого самоврядування, справді стало більше історій успіху, зросла кількість кращих практик, які можна запозичити через однойменний конкурс (організатор – Мінрегіон за підтримки згаданої Програми Ради Європи) і впровадити в себе. Про це лунало з обох студійних майданчиках Форуму.

Водночас виклики залишаються. Саме про це говорив уже згаданий вище Посол пан Матті МААСІКАС, зауважуючи, що не всі українські громади вміють скористатися можливостями, які надала децентралізація. Це природньо, однак потрібно передусім підтримати тих, кому сьогодні складніше.

Реформа відбулася, однак вона має ще запрацювати.

Прозорість породжує довіру

Нині вже не можна писати чи ухвалювати той чи той закон за «зачиненими дверима». І це принциповий «показник здоров’я» сучасного українського суспільства. За тематикою шостого Форуму місцевого самоврядування йшлося про функціонування національних асоціацій органів місцевого самоврядування, потребу прийняття закону про міські агломерації, гостру нагальність відмінити чинний закон про статус гірських населених пунктів і ухвалити новий, який би відповідав викликам сьогодення і істотно сприяв би їхньому розвитку. Учасники й учасниці дискусії висловлювали різні, подекуди навіть протилежні погляди.

Знову-таки істина десь посередині. Партнери з Ради Європи підготували і представили на Форумі цікаві професійні презентації досвіду унормування згаданих сфер в інших країнах. Справді, Європейська хартія місцевого самоврядування не обмежує кількість корпоративних інституцій, які лобіюють і представляють інтереси місцевого самоврядування. Однак їм ще треба вчитися домовлятися між собою в інтересах місцевого самоврядування і виступати з консолідованою позицією.

І ще два питання, ініціювання обговорення яких підтримала Рада Європи. Перше – метрополійні території потребують нових управлінських рішень. В іншому випадку вони втрачають темпи свого розвитку без належної координації та співпраці на паритетних засадах найближчих сусідів. Населення приміських територій не отримує належні адміністративні  послуги, страждає від маятникової міграції, щодня стикається з транспортними проблемами. Державні інституції не мають права стояти осторонь цих питань. Метрополійні утворення різних типів вже ефективно працюють в багатьох країнах. Ми ж за давньою звичкою «довго запрягаємо»…

Презентація експерта Ради Європи доктора Пола ГІЛДРЕТА щодо європейського досвіду управління метрополійними територіями.

Що ж до розробки і застосування законодавства в Україні стосовно демократичного врядування та співробітництва громад агломерацій ознайомтесь із презентацією консультанта Ради Європи Маркіяна ДАЦИШИНА.

Друге зачіпає гірську тематику. Експерти небезпідставно кажуть, що українські Карпати здійснюють великий вплив майже на третину території країни (водні запаси, зміни клімату, рекреація тощо). Гори, населення, що проживає на цій території, гостро потребують реального державного інтересу. Тож мають бути предметом турботи не лише чотирьох регіонів.

Про гірські території в Європі можна дізнатись із презентації доктора Хараламбоса КУТАЛАКІСА, експерта Ради Європи.

Що ж спільного у підходах до окреслених питань? Те, що для їхнього глибокого вивчення, розгляду і забезпечення законодавчого розв’язання згаданих проблем допоки ще не знайдено належного формату. Не вистачає кількох важливих компонентів: чіткої політичної позиції, чесного прозорого обговорення проблем між всіма стейкголдерами, наполегливості в досягненні результатів. І довіри, яка завжди була і залишається потужним енергетиком будь-яких демократичних перетворень.

Закономірність, що стала традицією

Як вже згадувалося вище, зазвичай на всіх форумах Ради Європи політики і урядовці стисло говорили про здобутки, однак докладно інформували про наступні плани. Не став винятком і нинішній, шостий. Відкрита дискусія довкола запланованого безумовно принесе свої плоди. Оскільки і в політичних та урядових колах та й в українському суспільстві загалом є чітке розуміння того, що для внесення змін до Основного Закону країни потрібні передусім не лише 300 голосів у сесійній залі Верховної Ради, а передовсім виважений, узгоджений з усіма проект.

Підсумовуючи результати важливого загальноукраїнського заходу, що відбувся 11-12 листопада цього року, керівниця Програми «Децентралізація і реформа публічної адміністрації в Україні» Ольга ШЕВЧУК на загал висловила думку, що його напрацювання обов’язково матимуть практичне продовження.

Надійний партнер України Рада Європи вкотре продемонструвала: вона працює задля добробуту та посилення демократії у своїх країнах членах і робить це разом з ними.

Запис Форуму можна дивитись на фейсбук сторінці Програми.

Фотогалерея заходу тут.

Ірина НАГРЕБЕЦЬКА, незалежна журналістка

Публікацію підготовлено за сприяння Програми Ради Європи «Децентралізація і реформа публічної адміністрації в Україні».