Рада Європи
Децентралізація і реформа публічної
адміністрації в Україні

Офіс Ради Європи в Україні:
вул. Іллінська, 8, 7-й під'їзд,
м. Київ, Україна, 04070
тел.: +380.44.303.99.16, +380.44.425.60.01

Рада Європи Децентралізація і реформа
публічної адміністрації в Україні

Новини

Кращі, сучасні, ефективні: добрі звістки з ринку освітніх технологій

30 Листопада 2021

Чотири роки тому у відповідь на запит Національного агентства України з питань державної служби Рада Європи здійснила Фаховий огляд з питань реформування національної системи підготовки кадрів, який містив докладний аналіз поточної на той час ситуації та викликів. У рамках згаданого огляду представники урядів держав – членів Рада Європи сформулювали рекомендації, які (на їхню думку) значною мірою допоможуть покращити засади організації системи навчання та підвищення кваліфікації представників органів публічної влади.

Ідея такої роботи полягала в розробці нових умов, що допоможуть створити середовище, де діятиме ефективний взаємопідсилюючий механізм забезпечення високого попиту на навчальні послуги сучасного рівня. Серед іншого, Україні рекомендувалося вдосконалити правове поле в цій сфері, стимулювати попит на професійне навчання, модернізувати навчальну систему через розширення ринку освітніх послуг та започаткування конкурентного середовища постачальників таких послуг тощо.

Сьогодні вже є підстави говорити, що Концепція реформування системи навчання і підвищення кваліфікації державних службовців, голів місцевих державних адміністрацій, їхніх перших заступників та заступників, посадових осіб органів місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад, розроблена з допомогою Центру експертизи доброго врядування Ради Європи, значною мірою реалізована і результативно працює. Про це зокрема свідчать результати цьогорічного конкурсу «Кращі практики впровадження освітніх інновацій у системі професійного навчання державних службовців, голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників, посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад», який другий рік поспіль проводить Національне агентство України з питань державної служби за підтримки Програми Ради Європи «Децентралізація і реформа публічної адміністрації в Україні» і який ґрунтується на адаптованих до національних умов та умов сфери професійного навчання принципах інструментарію Ради Європи з кращих практик.

Пропозиції – підручники, олімпіади, кейси-практики

Що ж нині пропонує український ринок освітніх інновацій? Тестування серед майбутніх магістрів публічного управління та адміністрування Інституту державного управління Чорноморського національного університету імені Петра Могили показало, що 97,5% студентів і студенток вважають інноваційним засобом навчання мультимедійний підручник «Управління в ЄС та політика європейської інтеграції».

Тут його створили в рамках проекту, що фінансується за підтримки Європейської Комісії. Підручник складається з текстів, понять, цитат, графічних зображень, містить аудіо-, відео- та гіперпосилання. Студентська спільнота недаремно зацікавилася його змістом: тепер можна самостійно обрати тип подання інформації, її послідовність, темп вивчення. Контроль знань відбувається за допомогою онлайн текстів, вікторин, домашнього завдання. Інновація посіла І місце в номінації Конкурсу «Підготовка магістрів за спеціальністю 281 «Публічне управління та адміністрування» однойменної галузі знань.

Другим переможцем у цій номінації став національний університет «Київський політехнічний інститут ім. Ігоря Сікорського» за практику «Відкрита університетська студентська олімпіада з електронного урядування». Автори вперше поєднали формати олімпіади, хакатону та тренінгів і це привернуло увагу до заходу широку студентську аудиторію ще 19-ти українських вишів. Показово, що партнерами організаторів стали Мінцифри, Мінреінтеграції, ІТ компанії тощо. А переможці здобули запрошення на практику до згаданих міністерств.

Конкурентною в представленому сегменті стала також інновація Міжрегіональної академії управління персоналом «Соціальне проектування для формування сценаріїв майбутнього», сутність якої полягає в тому, що майбутні магістри під час навчання за цією програмою отримують навички проходження всіх аспектів проектування: від визначення реальної соціальної проблеми до її розв’язання (ІІІ місце).

У номінації «Підвищення кваліфікації державних службовців, голів місцевих державних адміністрацій, їхніх перших заступників та заступників» перемогу здобула інноваційна практика Української школи урядування. Йдеться про програму з кібергігієни, оволодіння цифровими навичками, кіберобізнаністю щодо сучасних загроз та протидії їм.

Практика Миколаївського регіонального центру підвищення кваліфікації посіла ІІ місце. Вона стосується державної політики цифрового розвитку, е-урядування та електронної демократії. Актуальною журі визнало також інновацію з Вінниці «Інформаційна безпека та подолання інфодемії під час карантину» (ІІІ місце).

З черговою переконливою перемогою можна привітати колектив Чернігівського регіонального центру підвищення кваліфікації. У номінації «Підвищення кваліфікації посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад» він лідирує із практикою «Розробка та впровадження практико орієнтованого освітнього кейса з формування місцевої політики охорони довкілля (на прикладі Линовицької громади)». Друге і третє місця у цьому сегменті Конкурсу – за інноваціями державного закладу вищої освіти «Університет менеджменту освіти» та Чернівецьким регіональним центром підвищення кваліфікації.

У четвертій номінації – «Внутрішнє навчання державних службовців, голів місцевих державних адміністрацій, їхніх перших заступників та заступників, посадових осіб місцевого самоврядування» – трійку лідерів інновацій очолило Національне антикорупційне бюро України. Другими стало Міністерство фінансів, запровадивши такі вкрай актуальні практики для свого колективуяк тренінги – з українського правопису та ділового мовлення; профілактики емоційного вигорання; з оцінювання та визначення результатів тощо. На третьому місці – Львівська обласна державна адміністрація.

Ознакою кращих освітніх практик цього року стала їхня орієнтація на сучасні виклики, що постали перед органами публічної влади в процесі реалізації демократичних реформ. Провайдери-переможці Конкурсу також змогли знайти золоту середину в освітньому процесі за умов карантинних обмежень: пропонували як офлайн-, так і онлайн-формат навчання. Не менш важливо, що авторам кращих практик вдалося забезпечити практичне застосування отриманих знань слухачами.

Ось такий ужинок Конкурсу освітніх інновацій 2021-го: кількість його учасників збільшилася на третину.

Запит від ринку освітніх послуг: нові знання для руху вперед

Певна річ, будь-які освітні пропозиції, новації, щоби стати успішним і затребуваними, мають виходити із запитів аудиторії, на яку вони орієнтуються.

Експерти Ради Європи, готуючи в 2017-му Фаховий огляд з питань реформування національної системи підготовки кадрів, про який ми згадували на початку цієї публікації, зазначали, що відчутний відсоток населення України має вищу освіту, однак вона, скорше, є базовою, теоретичною, ніж сфокусованою на питання вивчення практики, спеціалізації. А децентралізація і реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади наочно продемонстрували необхідність набуття нової якості управління на місцевому рівні. Відтак зріс практичний інтерес до професійного навчання, постійного підвищення кваліфікації як основи для кар’єрного зростання.

До речі, це вимога Європейської хартії місцевого самоврядування, ратифікованої Україною та всіма країнами – членами Ради Європи. Хартія залишається єдиним міжнародним договором, що гарантує права місцевих влад, у тому числі щодо відповідних адміністративних структур та ресурсів для виконання завдань самоврядування.

Зокрема, стаття 6 Хартії говорить, що умови служби в місцевому самоврядуванні мають бути такими, щоб дозволяти добір висококваліфікованого персоналу з урахуванням особистих якостей та компетентності; для цього забезпечуються належні можливості професійної підготовки, винагороди та просування по службі.

Про те, що управління органом місцевого самоврядування може і повинно бути кардинально іншим – сучасним гнучким креативним і ґрунтуватися на 12-ти європейських принципах Доброго Врядування (Good Governance) особисто я переконався під час навчання в Академії лідерства Ради Європи, – каже Новопсковський селищний голова з Луганщини Вадим ГАЄВ.

Мій інтерес до навчання, зауважив пан Вадим, також розділили колеги, члени моєї команди. Саме завдяки цьому наша громада розвивається, реалізує власні стратегічні плани, знаходить партнерів та інвестиції.

Створення ринку освітніх інновацій у сфері управління та адміністрування в Україні Вадим Гаєв називає потрібним і актуальним. За його словами, в середовищі посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад, які працюють в територіальних громадах, сьогодні є попит на освітні кейси з ефективного управління земельними ресурсами, інтегрованого просторового планування, запровадження партисипативної демократії тощо.

Атмосфера, за якої потреба в постійному професійному навчанні стала нормою та усвідомленою необхідністю, панує і в службових кабінетах Тростянецької міської ради (Сумщина).

Як пояснює Юрій БОВА – Тростянецький міський голова, а Тростянець є неодноразовим переможцем національного Конкурсу «Кращі практики місцевого самоврядування», нові знання надають прискорення рухові громади вперед, сприяють досягненню стратегічних цілей, вони, як мовиться, ведуть за собою. Це заохочується керівництвом, стає спільним надбанням команди, підставою для гордості. Як-от нинішня реалізація в школах громади новітнього проекту е-урядування «Моя школа», яку Тростянцю допомагають впроваджувати литовські колеги.

Пан Юрій небезпідставно вважає, що автори освітніх інновацій, навчальні установи, які готують кадри для публічної служби, повинні працювати на випередження. Це допоможе місцевій владі гідно протистояти ймовірним загрозам і викликам вже сьогодні і в найближчому майбутньому.

Сервісно орієнтоване професійне навчання як механізм досягнення мети

На церемонії нагородження переможців конкурсу «Кращі практики впровадження освітніх інновацій у системі професійного навчання державних службовців, голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників, посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад» в 2021 році Голова Національного агентства України з питань державної служби Наталія АЛЮШИНА зауважила, що він став новою платформою, зручним каналом обміну ідеями, практиками, планами.

Важливо, продовжила очільниця центрального відомства, що конкурс набирає популярності, впевнено завойовуючи не лише освітній, а й адміністративний простір.

Знаменним, за її словами є і той факт, що сервіси з професійного навчання в нашій країні дедалі більше розглядаються як механізми для досягнення цілей організації, громади, суспільства, держави загалом.

А Рада Європи через свою Програму і надалі продовжуватиме підтримувати процеси модернізації системи професійного навчання управлінців публічної адміністрації. Це на загал пообіцяв керівник Офісу Ради Європи в Україні, представник Генерального секретаря Ради Європи з питань координації програм співробітництва Стен НЬОРЛОВ.

Ірина НАГРЕБЕЦЬКА, незалежна журналістка

Публікацію підготовлено за сприяння Програми Ради Європи «Децентралізація і реформа публічної адміністрації в Україні»